Friday, April 1, 2011
Friday, April 30, 2010
Kata Sang Pujangga
Posted by Qirah at 10:13 PM 0 comments
Wednesday, April 28, 2010
Secangkir Kenangan...
kisah bermula februari 2005...antara sahabat dan cinta. Kisah ini melibatkan tiga watak utama antara adam, aidil dan hawa. cerita ini mengisahkan percintaan yang tak terungkap, perasaan yang tidak terluah membawa sebuah kecewaan yang besar kepada satu pihak namun satu pihak lagi menikmati kebahagiaan...
Adam dan hawa merupakan sahabat di alam maya, tidak pernah bertemu hanya perhubungan melalui tulisan dan suara sahaja. Namun kedua sahabat ini amat akrab, boleh berkongsi apa sahaja antara mereka. ibarat tiada rahsia lagi. Dalam diam hawa mula merasa bibit-bibit sayang, namun dia tidak tahu apakah itu erti cinta seorang perempuan kepada lelaki atau sayang seorang sahabt.
Perhubungan ini berlanjutan hingga hampir 6 bulan, mereka berdua ibarat sepasang kekasih, tp adam tidak pernah melamar hawa sebagai kekasih,, mgkin adam mengharapkan hawa dapat memahami erti dan perasaannya..panggilan manja untuk adam adalah bby dan untuk hawa adalah syg...namun hawa masih tak mengerti, adakah ini cinta atau persahabatan...
Ogos 2005, hawa mengenali aidil..mereka kerap berjumpa dan aidil telah melamar hawa sebagai kekasihnya, namun pada ketika itu, hawa masih berbelah bahagi, mgkin kerana perasaannya kepada adam...hawa meminta tempoh untuk memikirkan lamaran aidil..hawa masih menanti adam...namun adam masih seperti biasa....
Akhirnya, hawa memutuskan untuk menerima lamaran aidil..kerana hawa sendiri tak pasti, adakah adam mempunyai perasaan atau hanya menganggapnya sebagai seorang sahabt. hawa menceritakan segalanya pada aidil, dia faham dan akan memberi masa untik hawa melupakan adam.
Adam: napa hawa buat adam mcm ni? napa hawa mempermainkan adam?
Hawa: apa salah hawa pada adam? hawa menanti dan terus menanti adam meluahkan perasaan adam, namun hawa kecewa...adam tak pernah yakin dengan diri adam.biarlah hubungan ini berakhir sebagai sahabat...
Peristiwa itu berlalu hampir 3 tahun, kini hawa masih bersama aidil...walau pun secangkir kenangan bersama adam, xkan di lupakannya.
mei 2009
kerana hawa, adam dh xder perassaan lg dkt pempuan, kerana hawa, hdp adam x terurus, kerana hawa dunia adam kelam..adam sentiasa merindui saat masa kita bersama..hawa kembalilah kepada adam...dalam diri ini amat mnyintai mu...
mac 2010
maafkan Hawa....Adam dah terlewat....
Posted by Qirah at 8:02 PM 0 comments
Wednesday, April 21, 2010
Anak Kucing Comel
Posted by Qirah at 8:15 PM 0 comments
Friday, March 26, 2010
Thursday, March 25, 2010
Akhirnya Pisang Berbuah Dua Kali...
Posted by Qirah at 11:01 PM 0 comments
Saturday, February 27, 2010
novel salam maria
Posted by Qirah at 7:22 AM 0 comments
Tuesday, February 2, 2010
Pisau Raut...
Posted by Qirah at 8:06 PM 0 comments
Saturday, January 16, 2010
Cinta Datang Lagi...
Posted by Qirah at 12:14 AM 0 comments
Saturday, January 9, 2010
Pengembaraan bersama kawan2
comey nya baju
jalan-jalan jumpa kasino..hahahha
Posted by Qirah at 10:42 PM 0 comments
Tuesday, January 5, 2010
sekadar coretan bersama...
Masih ku rasa letihnya haluan siswa julai 2007...saat bermulanya kehidupan aku sebagai seorang mahasiswa UM merangkap penghuni kk8...masih ku rasa baru sahaja aku mengenali kalian...masih ku rasa baru saja kita dipertemukan sebagai seorang sahabat...masih ku rasa kata-kata semangat dan dorongan darimu ketika ku dalam kedukaan dan kehampaan...sungguhnya masih ku rasa baru....
Sudah menjadi lumbrah kepada kehidupan manusia...setiap yang bermula pasti akan berakhir, setiap pertemuan ada pengakhirannya...kerana masa yang pantas berlalu dan mencemburui kehidupan ku di sni...kini ku berada di sem yg terakhir...di mana ku perlu hiasi sisa-sisa kehidupan ku di sini dengan memori indah bersama kalian...agar ingatan ku tak kan pernah lupa untuk merindui ketika bersama kalian...
Sesungguhnya, aku bersyukur...dipertemukan dengan kalian...dengan masa yang hanya beberapa bulan je lagi aku di sini bersama kalian kerna selepas ini kita akan membawa haluan masing-masing...seandai di izinkan Tuhan dan umurku masih panjang....ku bermohon padaNYA agar kita dipertemukan lagi....
Seandai sepanjang perkenalan ku dengan kalian...aku pernah terkasar bahasa atau menguris hati kalian, ku mengharapkan kalian memaafkan ku...kerna aku hanya manusia biasa yang tidak pernah lari dari melakukan kslpn...Semoga ukwah yg terjalin antara kita akan diberkati Allah.
Posted by Qirah at 5:30 PM 0 comments
Wednesday, December 30, 2009
Saturday, November 7, 2009
pengalaman baru...
DALAM BAS UMPosted by Qirah at 3:20 AM 0 comments
Friday, November 6, 2009
cerpen ku
Perasaan benci dan tidak suka aku pada haikal bermula sejak tingkatan enam. Walaupun sewaktu kecil aku begitu rapat dengannya, namun sewaktu sekolah menengah aku sudah jarang bertemu dengannya, kami telah berjumpa kembali sewaktu memasuki sekolah menengah yang sama. ibu haikal sering berbual dengan aku, dan dia juga asyik menceritakan kisah haikal padaku. Pada mulanya aku tidak kisah sangat, namun setelah kawan baik ku adriana menyatakan bahawa haikal tidak suka aku ceritakan hal dia pada ibunya.
Mula la aku naik bengang kt dia, ada ka patut aku yang dipersalahkan dalam hal ini. Haikal juga sering menunjukan egonya pada aku, walaupun ketika aku bersama-sama rakan lain, dia tidak pernah memandangku apatah lagi untuk menegur aku. Macam la aku heran sangat kalau dia tak tegur aku, bukan aku rugi apa-apa pun, luah ku pada adriana. Kalau di rumah pula aku akan menceritakan hal ini kepada ibuku, namun yang asyik ibuku katakan, biasa lah ego seorang lelaki.
Ada suatu ketika sewaktu perjalanan ku kesekolah, minyak moto aku habis kat tengah jalan. mula lah aku memarahi diri sendiri kerana tidak memeriksa minyak sebelum naik motor. Tetiba Haikal berhenti di depan aku. Terkejut beruk aku.hehehhe kenapa denga motor ang? tanya haikal, minyak moto habis jawab ku tanpa memandang dia. owh..tunggu jap. Mula ler aku pikir napa tetiba mamat egois ni nak tolong aku. tp dia tak ler pula senyum kt aku.
tepi sikit, biar aku tolong! ha dah siap, lain kali jangan pandai naik motor jer tapi tak tahu nak isi minyak. Terima kasih ucap ku sepatah. Kalau ikhlas tak payah la nak tolong..hehehe kataku di dalam hati. Selepas daripada peristiwa itu aku tidak pernah lagi bercakap atau menegurnya. Tetiba jer dalam sekelip mata, haikal menjadi tunang ku. rasa macam tak masuk akal jer.
didi kau tolong tampar aku jap! ko ni apa hal? dah buang tabiat ker? cepat ler. Panggg....aduiiiii satu penampar kt pipi aku. woi sakit ler kata aku. dah tadi ko suruh tampar sangat, amik ko? maknanya aku tidak bermimpi bahawa haikal memang tunang aku. Setelah merasai penampar jepun dari didi, baru lah otak aku dapat berfikir, lebih baik aku col haikal suruh dia batalkan saja pertunangan yang tidak masuk akal ni.
Boleh tak ang batalkan ja pertunangan ni? kita bukanya bercinta, napa yang tetiba masuk minang aku? napa dah buang tabiat ka ang ni? Bertalu-talu soalan dariku. lama haikal diam, akhirnya dia menjawab, ini kehendak keluarga, dia cumu menuruti permintaan ibunya sahaja. jd tak salah pun kalau kita bertunang kalau dah ada jodoh antara kita. Ang ni apa hal? aku tak nak kawin dengan ang, cepat putuskan pertunangan ni? jeritku dalam telefon.
boleh dia cakap, suruh aku yang beritahu dekat keluargaku, kalau betul tak nak bertunang dengan dia. baik haikal, kau ingin bermain tarik tali dengan aku. aku juga ingin turut serta dalam permainan yang tidak masuk akal ini. Kita lihat siapa yang akan merana dalam permainan yang kau mulakan haikal. tp risau juga aku, kalau aku sendiri yang merana dala permainan ini.
Posted by Qirah at 5:24 AM 0 comments
Sunday, October 18, 2009
Tiada Yang Kedua...
Posted by Qirah at 6:14 AM 0 comments
Saturday, October 17, 2009
Nur Kasih
Jernih setulus tadahan doaku
Penyejuk di mata penawar di hati
Kasihnya bukan keterpaksaan
Posted by Qirah at 6:33 AM 0 comments
Thursday, October 15, 2009
exam menanti...
Lumbrah hidup sebagai seorang pelajar, tiap2 sem ada exam..huhuhu...kdg2 rasa juga letih asyik exam dan blajar je dr kecik hingga skrg...hehehhe tp xpa, menuntut ilmu itu kan wajib ke atas semua manusia...sem ni bnyk gak paper yg aku amik, dah la bz dengan thesis aku lg, huhuhu harap aku dapat buat yang terbaik dlam exam kali ni...7 paper aku amik termasuk thesis, yg exam cuma 6 paper ja...huhuhu penat tu, tp xpa bg org yg berusaha dan dan bertawakal kepada Allah, InsyaAllah apa yang diusahakan akan beroleh kejayaan...amin...
chayok...chayok....
Posted by Qirah at 8:08 PM 0 comments
Wednesday, October 14, 2009
Memori Bersama...
Posted by Qirah at 2:24 AM 0 comments







