? ??????????????Kawasaki? ????? ?? ???Rating: 4.3 (6 Ratings)??4 Grabs Today. 4234 Total Grabs. ??????Prev
iew?? | ??Get the Code?? ?? ?????BFF? ????? ?? ???Rating: 4.0 (106 Ratings)??4 Grabs Today. 3546 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????Abstract Glory? ????? ?? ?? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Friday, November 6, 2009

cerpen ku

Sha, mak kau coll ni! jerit didi dari bawah. aku begitu pantas menuruni tangga kerana aku tak sabar nak cakap dengan mak. Aku tergaman sebentar selepas meletakkan gagang telefon. Sungguh tidak ku sangka ibuku menerima pinangan dari insan yang aku tidak suka dan benci itu. Walalupun peristiwa itu telah berlaku beberapa tahun dulu. pinangan dari ibu haikal telah diterima. Namun jauh disudut hatiku, aku yakin bahawa haikal juga tidak suka dengan hubungan ini. Namun semuanya sudah terlambat apabila mak telah menerima pinangan dari keluarganya.
Perasaan benci dan tidak suka aku pada haikal bermula sejak tingkatan enam. Walaupun sewaktu kecil aku begitu rapat dengannya, namun sewaktu sekolah menengah aku sudah jarang bertemu dengannya, kami telah berjumpa kembali sewaktu memasuki sekolah menengah yang sama. ibu haikal sering berbual dengan aku, dan dia juga asyik menceritakan kisah haikal padaku. Pada mulanya aku tidak kisah sangat, namun setelah kawan baik ku adriana menyatakan bahawa haikal tidak suka aku ceritakan hal dia pada ibunya.
Mula la aku naik bengang kt dia, ada ka patut aku yang dipersalahkan dalam hal ini. Haikal juga sering menunjukan egonya pada aku, walaupun ketika aku bersama-sama rakan lain, dia tidak pernah memandangku apatah lagi untuk menegur aku. Macam la aku heran sangat kalau dia tak tegur aku, bukan aku rugi apa-apa pun, luah ku pada adriana. Kalau di rumah pula aku akan menceritakan hal ini kepada ibuku, namun yang asyik ibuku katakan, biasa lah ego seorang lelaki.
Ada suatu ketika sewaktu perjalanan ku kesekolah, minyak moto aku habis kat tengah jalan. mula lah aku memarahi diri sendiri kerana tidak memeriksa minyak sebelum naik motor. Tetiba Haikal berhenti di depan aku. Terkejut beruk aku.hehehhe kenapa denga motor ang? tanya haikal, minyak moto habis jawab ku tanpa memandang dia. owh..tunggu jap. Mula ler aku pikir napa tetiba mamat egois ni nak tolong aku. tp dia tak ler pula senyum kt aku.
tepi sikit, biar aku tolong! ha dah siap, lain kali jangan pandai naik motor jer tapi tak tahu nak isi minyak. Terima kasih ucap ku sepatah. Kalau ikhlas tak payah la nak tolong..hehehe kataku di dalam hati. Selepas daripada peristiwa itu aku tidak pernah lagi bercakap atau menegurnya. Tetiba jer dalam sekelip mata, haikal menjadi tunang ku. rasa macam tak masuk akal jer.
didi kau tolong tampar aku jap! ko ni apa hal? dah buang tabiat ker? cepat ler. Panggg....aduiiiii satu penampar kt pipi aku. woi sakit ler kata aku. dah tadi ko suruh tampar sangat, amik ko? maknanya aku tidak bermimpi bahawa haikal memang tunang aku. Setelah merasai penampar jepun dari didi, baru lah otak aku dapat berfikir, lebih baik aku col haikal suruh dia batalkan saja pertunangan yang tidak masuk akal ni.
Boleh tak ang batalkan ja pertunangan ni? kita bukanya bercinta, napa yang tetiba masuk minang aku? napa dah buang tabiat ka ang ni? Bertalu-talu soalan dariku. lama haikal diam, akhirnya dia menjawab, ini kehendak keluarga, dia cumu menuruti permintaan ibunya sahaja. jd tak salah pun kalau kita bertunang kalau dah ada jodoh antara kita. Ang ni apa hal? aku tak nak kawin dengan ang, cepat putuskan pertunangan ni? jeritku dalam telefon.
boleh dia cakap, suruh aku yang beritahu dekat keluargaku, kalau betul tak nak bertunang dengan dia. baik haikal, kau ingin bermain tarik tali dengan aku. aku juga ingin turut serta dalam permainan yang tidak masuk akal ini. Kita lihat siapa yang akan merana dalam permainan yang kau mulakan haikal. tp risau juga aku, kalau aku sendiri yang merana dala permainan ini.
BERSAMBUNG...

0 comments: